Wednesday 8 January 2014

Buat master adalah sakit hati



Serius. Lagi2 bila kau kena deal dengan benda yg kau mmg tak pernah sentuh lagsung dalam degree kau. Dalam kes aku ni adalah MICROALGAE. Ahah. Tau la kan bacteria 24 jam dah boleh hidup dengan bahagia nya ( jeles tau kalau tgk labmates lain). Kalau microalgae ni nak hidup, amik masa 22 hari. Lama tau. Berkurun tunggu. Nak analysis lagi, nak sampling setiap 2 hari lagi. So kadang2 cuti pun kena datang.
Benda yg paling di benci adalah bila algae ku contam. Tiba2 adalah makhluk fungus datang menyerang. Kecewa tau! Lagi2 kalau dia timbul lepas 2 minggu, x sakit hati kau? Dah happy2 algae hidup tiba-tibaaaaa contam pula. Aku dah bekerja dengan 3 jenis microalgae. Yg ke 3 ni baru lah berhasil. Bayangkan lah, 1st algae (tetraselmis striata) tu contam, pastu kitorang terus takde stock. ( sape suruh x preserve) haha. 2nd algae pulak ( dunaliella salina) yg ni kenapa tah, tak nak hidup2. Last2 aku dapt strain baru ( Scenedesmus Dimorphus) . hah yg ni abru dapat air tawar punya, kalau x dua sebelum tu air masin. Gigih kau nak menapis air laut/ timbang NaCl banyak2. Haha

Aku start strain baru bermula dari 1 mL ye sebab senior I dari Iran itu  bagi 1 mL SAHAJA. Kalau aku buat bacteria mmg la ckup. Ni buat microalgae kottttt. Tapi yes! Aku survive hehe. Eh microalgae tu yg survive. Mesti sebab dapat media yg sedap dari aku :p



Ini lah dia microalgae ku itu di bawah microscope

Semoga terus bertabah utk aku habiskan master :) nak cerita byk lagi. tapi macam sains sangat. haha



No comments:

Post a Comment